Automatizácia vo veľkých sieťach

Zdravím vás v mojom prvom príspevku na OptiBlogu. Rád by som vám trochu priblížil môj job, ktorým si tak trocha privyrábam popri škole, nakoľko ide o naozaj veľmi zaujímavý nápad, ktorý vznikol na Slovensku a stále sa rozvíja.

Všetky informácie, ktoré tu rozpíšem a aj tie, ktoré neuvediem, nájdete na oficiálnej stránke produktu: Customer Monitor

Bohužiaľ, mojou prácou nie je priama účasť na tvorbe tohto úžasného výtvoru, pracujem iba ako prekladateľ, vnútornej časti softwaru, no hlavne tejto stránky (teda ak ma chcete skontrolovať, prepnite si na stránke do jazyku English, alebo Čeština, všetky texty som písal ja..)

Customer Monitor a CDESK

Čo to je?

Samozrejme, na podrobný opis všetkého, čo CM poskytuje, slúži jeho stránka. Ja sa vám posnažím priblížiť v skratke, na čo všetko by sa dal použiť.

Customer Monitor je software, ktorý sa využíva vo veľkých počítačových sieťach na ich správu, údržbu a kontorlu funkčnosti. Je to dar z nebies pre správcov sietí. Hlavným prvkom je C-Monitor klient, teda program, ktorý je nainštalovaný na každom počítači v sieti, samozrejme existuje možnosť ho inštalovať vzdialene na všetky počítače v sieti naraz.
Zákazník (správca, spoločnosť..) si zakúpi licenciu na potrebný počet počítačov a nainštaluje na nich klienta. Klient komunikuje s hardwarom a softwarom počítača a vďaka tomu je možné globálne získavať dôležité štatistické informácie.

Monitoring

Vďaka tomu, že C-Monitor klient vyčítava informácie o počítači a zároveň komunikuje s globálnym serverom pre celú sieť (CM Server), je možné si z jedného miesta pozrieť, čo sa na jednotlivých počítačoch deje. Správca si sám nastavuje parametre, ktoré chce aby boli monitorované a systém mu na základe týchto nastavení sám odosiela notifikácie na email, dokonca aj cez SMS.
Príklad: "Pozor, počítač 6 v miestnosti č. 642, registrovaný pod uživateľom: Ján Mrkva, má plný disk (neaktuálny OS, príliš preťaženú RAM, prehrieva sa...)"
Informácie o jednotlivých počítačoch je samozrejme možné pozorovať v čase na grafoch, napr. graf vyťaženia RAM konkrétneho počítača za posledné dva dni a pod. A správca sedí stále vo svojej pracovni.

príklad pre kontrolu zaťaženia disku niektorého počítača:
http://www.customermonitor.sk/sites/default/files/online informacie 2.png

Helpdesk

Pár mesiace dozadu spravili majitelia firmy z Helpdesku (a ďalších funkcii) úplne samostatný produkt, nakoľko je to veľmi účinný nástroj pre veľa firiem aj bez technologických features CM, avšak stále je možné ho mať v rámci licencie CM. Má osobitnú web stránku: CDESK
Helpdesk je dar pre zamestnancov firmy, ktorí pracujú na počítačoch a "niečo im nefunguje" a tiež pre zákazníkov, ktorí majú možnosť jednoducho zadať "Požiadavku", ktorá sa vedie ako samostatný objekt v systéme, má svoje zadanie, žiadateľa, deadline, riešiteľa a samozrejme sa dá overiť stav riešenia v čase.
Predstavte si napríklad právnickú alebo outsourcingovú správcovskú spoločnosť. Celá firma vidí, že niektorý zo zákazníkov zadal požiadavku, teda firma má novú zákazku, ktorú treba riešiť. Nadriadený určí, kto bude riešiteľom a tento zamestnanec si priamo do požiadavky zapisuje čas, ktorý strávil riešením, t.j. pracovný čas. Tento sa mu automaticky eviduje do mzdy a takisto sa eviduje v požiadavke, čo je veľmi výhodné pre fakturáciu zadávateľovi (dokonca sa interný pracovný čas môže líšiť od faktúrovaného času).
Dajú sa potom nájsť zoznamy všetkých požiadaviek, sortovať tie nevyriešené a zoradiť podľa deadlinu, čo všetko prispieva ku zvýšeniu kvality služieb.
Toto všetko sú doclea "ne-ajťácke" výhody, a asi preto vznikol CDESK ako osobitný software.

Audit Hardwaru a Softwaru

V CM je možné si zakresliť mapu (topológiu) spravovanej siete, presne podľa miestností, resp. budov kde sa počítače nachádzajú. Každý počítač, ale tiež napr. aj server, tlačiareň alebo kopírku, je možné rozkliknúť a pozrieť si, aký má HW, veľkosť RAM a pod., rovnako ako sieťovú konfiguráciu. Spolu s monitoringom to tvorí silný nástroj na riešenie problémov - dostanem správu, že niektorému počítaču odišiel Hard disk, pozriem si na mape, kde sa nachádza a idem to fyzicky vyriešiť. Je tam aj možnosť ku každému zariadeniu pridávať fotky, ale to už sú len tie najmenšie detaily.. :)

Remote access

Pravdepodobne poznáte program TeamViewer, ktorý umožňuje pristúpiť k pracovnej ploche počítača vzdialene. Správca má možnosť spraviť to automaticky cez C-Monitor klienta (bez dodatočného SW), a teda ak treba napr. zmeniť nastavenie firewall, čo treba spraviť fyzicky na konkrétnom počítači, nemusí sa preháňať a spraví to zo svojej pracovne behom pár sekúnd.

CM má ešte omnoho viac funkcií a výhod, o ktorých by sa dalo písať, ak by vás to skutočne zaujímalo, tak odporúčam oficiálnu stránku, je tam toho fakt že dosť (a to mi môžete veriť :D ).


Dôvod, prečo je pre mňa CM tak zaujímavý, je že by efektívne fungoval ako monitorovací nástroj pre jeden počítač. Avšak taká silná globalizácia (automatizácia) vyhodnocovania porúch a ich riešenia, akú poskytuje Customer Monitor, sa len tak niekde nevidí. A navyše - je to číro slovenský produkt, ktorý vznikol najprv ako zákazka pre firmu a neskôr sa úplne osamostatnil, zdokonalil a ja sa teším, že prekladom jeho marketingovej stránky pomáham k zviditeľneniu tohto skvelého nástroja aj smerom do zahraničia.