Čo hovoria absolventi IAM #7

Miro úspešne absolvoval štúdium nášho inžinierskeho programu Automatizácia a informatizácia v chémii a potravinárstve v lete 2016. Hneď po skončení štúdia sa zamestnal vo firme, v ktorej brigádoval už počas štúdia. Tento týždeň nám porozprával o tom, ako sa mu v práci darí a čomu sa tam venuje.

alt

Q: Kde si teraz zamestnaný?
A: Som zamestnaný vo firme Regotrans-Rittmeyer, realizujeme projekty po celom Slovensku v oblasti merania a regulácie. Máme dve realizačné oddelenia, building control a vodohospodárstvo.

Q: Čomu sa v práci venuješ?
A: Ja sa angažujem v oddelení building control. Definovaním v troch bodoch je moja náplň práce programovanie riadiacich technológií, nasadenie SCADA systému, servis. Najčastejšie riadime technológie vykurovania, chladenia, dodávky teplej vody, zabezpečenie kvality vzduchu. Z riadiacich systémov používame Sauter, Amit, Teco. Druhým stupňom je tvorba vizualizačného pracoviska pre obsluhu, používame SCADA systémy Promotic, TIRS, Reliance. Nemenej dôležitý je servis, najmä teraz pred zimou potrebuje mať každý dodávku teplej vody. Pravidelne chodíme kontrolovať funkčnosť riadiacich systémov, ako aj nami dodaných senzorov a akčných členov. Spolupracoval som na projektoch Nemocnica v Liptovskom Mikuláši, Nemocnica v Považskej Bystrici, Adeli Medical Center v Piešťanoch, Kasárne SNP vo Zvolene a ďalšie.

Q: Mal si problém nájsť si prácu?
A: Niekedy príležitosť príde sama. Ja som zareagoval na ponuku brigády, ktorá bola zverejnená na stránke nášho Ústavu automatizácie, informatizácie a matematiky. Počas posledného ročníka štúdia na univerzite som tam začal brigádovať a po škole som sa tam aj zamestnal.

Q: Pomohla ti prax v rámci štúdia nájsť si zamestnanie?
A: Keď zhodnotím, čo mi prax dala, tak to bolo priblíženie sa k realite a k pracovnému životu. Behom troch týždňov nie je reálne spoznať všetky aspekty pracovnej náplne vo firme, aspoň nie každému sa to pošťastí. Pre mňa bola prax prospešná hlavne vo výbere témy záverečnej práce, na ktorej som vtedy začal pracovať.

Q: Čo z toho, čo si sa na našej škole naučil využívaš vo svojej práci?
A: Škola mi dala obrovské množstvo informácií, ktoré určitým spôsobom využívam neustále. Najväčší prínos pre náplň mojej terajšej práce mali predmety technického zamerania, kde som priamo pracoval na laboratórnom zariadení. Tak, ako treba sedieť nad teóriou, nadobudnúť praktické znalosti si tiež vyžaduje čas a prostriedky.

Q: Odporučil by si študentom, aby išli študovať k nám na automatizáciu?
A: Určite áno. Študenti automatizácie majú veľmi široký záber uplatnenia. Nejde len o riadenie chemicko-technologických procesov, ale aj napríklad veľkých obytných či neobytných objektov, čističiek odpadových vôd, automatizovaných liniek v závodoch, plynové regulačné stanice atď. Taktiež je zaujímavý výsledok päťročného snaženia odzrkadlený na výplatnej páske :)

Q: A čo by si poradil študentom, ktorí sa pre štúdium u nás už rozhodli?
A: Aby čo najviac pracovali na laboratórnych zariadeniach, najlepšie je zobrať to rovno od základu. To znamená zistiť si parametre senzorov, akčných členov, ako ich ovládať a získavať z nich dáta, ako zapojiť celý riadiaci systém, ako nastaviť komunikáciu s vizualizažným programom a nakoniec aplikovať teóriu riadenia na proces. Je to veľa úloh, z ktorých niektoré sa pri výučbe z časových dôvodov vynechávajú. Preto by malo byť v záujme študenta zistiť si viac, aj nad rámec svojich povinností.

Q: Čo hovoríš na dostupnosť študijných materiálov a na vybavenosť našich laboratórií?
A: Vybavenosť hodnotím ako nadpriemernú. Veľa študijných materiálov sme mali k dispozícii ľahko dostupné v e-learningovom systéme Moodle, z ktorých najužitočnejšie boli pre mňa videoprednášky. V laboratóriu máme rôznorodé zariadenia, nie je problém si z nich vybrať zaujímavé procesy.

Q: Na čo zo svojho študentského života rád spomínaš?
A: Rád spomínam na variabilný časový harmonogram, ktorý som ako študent mal. Niekedy som si mohol dlhšie pospať, inokedy skôr skončiť. Študentský život na FCHPT bol super.