Koniec dopravným zápcham?

Isto ste si všetci všimli, že za poslené roky pribudlo na cestných komunikáciách veľké množstvo áut. Veď kto by nechcel mať vlastné auto v 21. storočí?

Cesty, ktoré boli vybudované v minulom tisícročí nepokrývajú dnešnú kapacitu vozidiel a tak vznikajú dopravné zápchy.
Dopravná zápcha je stav premávky na pozemnej komunikácii, električkovej trati alebo inej dopravnej ceste charakterizovaný spomalením rýchlosti, predĺžením jazdných časov a kolónami vozidiel alebo iných dopravných prostriedkov.

PREČO VZNIKAJÚ TAKÉTO SITUÁCIE?

  1. v jednom vozidle sa nachádza len jeden človek, pritom má vozidlo väčšinou 5 miest na sedenie,
  2. veľké množstvo ľudí chce byť v tom istom časovom intervale na tom istom mieste,
  3. nedostatočná kapacita cestnej komunikácie,
  4. dopravné nehody, nepriaznivé počasie.

Takto by som mohla vymenovať ešte veľa rôznych dôvodov. Preto tu vzniká dôležitá otázka. Ako predísť takýmto situáciám? Možností je viacero, lenže mnohé sú finančne i časovo náročné. Jednou z možností je rozšírenie ciest, avšak toto je len krátkodobé riešenie, pretože tým narastie aj tok áut a cesty budú časom znova plné. Čo keby sme brali do úvahy len to čo máme k dispozícii a s tým niečo spravili?
Tu sa pomaly dostávam k problému, ktorý by som chcela vyriešiť. Do úvahy najprv zoberiem situáciu v Bratislave. Počas týždňa tu každé ráno vznikajú zápchy, pretože veľa ľudí prichádza do hlavného mesta za prácou, rodičia berú deti autom do škôl a je im pohodlnejšie sadnúť do auta ako využiť MHD. Na obrázku vidieť graf dopytu po električkovej doprave v Bratislave, ktorý je uverejnený v tomto článku.

Z obrázku vypvýva, že medzi 7:00 - 9:00 je najviac vyťažená cestná komunikácia. Graf síce zobrazuje dopyt po električkách, ale myslím si, že ho môžem implementovať aj na automobilnú dopravu v ktorejkoľvek časti Bratislavy. keďže k riešeniu globálneho problému treba pristupovať s malými krokmi, ja sa budem venovať konkrétne dopravným situáciám na Račianskej ulici.

Račianska ulica sa nachádza na ceste II. triedy s číslom 502. Začína na Račianskom mýte a pokračuje cez Raču až do Vrbového. Slovenská správa ciest robí každých 5 rokov celoštátne sčítanie dopravy. Podľa sčítania v roku 2010 v úseku od Račanskeho mýta po Raču prešlo každý deň 93 491 motorových vozidiel. V porovnaní s rokom 2005 bol nárst dopravy po tejto komunikácii 3,39%. Týmto číslam však prestáva zodpovedať kapacita pozemnej komunikácie, preto treba vymyslieť dobré riešenie na plniace sa cesty.

Poznámka autorky: Som veľmi zvedavá, aký bude nárast po tohtoročnom sčítaní. Pre zaujímavosť si môžete pozrieť výsledky sčítania: http://www.ssc.sk/sk/Rozvoj-cestnej-siete/Dopravne-inzinierstvo/Celostatne-scitanie-dopravy-2010/Bratislavsky-kraj.ssc

Veľký problém vzniká v rannej špičke v smere do centra mesta. Mnohí obyvatelia Rače a okolia si musia ráno privstať, aby sa dostali načas do práce. Na obrázku je vidieť dopravnú situáciu v pondelok ráno. Najhoršia situácia je od Krasnian po križovatku s Jarošovou ulicou. Mojou úlohou je, aby sa tento úsek na mape zmenil na zelený, namiesto pôvodnej oranžovo-červenej farby.

Formulácia problému:

Na dopravu platia rovnaké dynamické vlastnosti ako pre kvapaliny, takže zápcha vzniká vtedy, keď autá pritekajú rýchlejsie ako stíhajú odtekať. Zápchu spôsobujú vozidlá, ktoré musia zastaviť, spomaliť, odbočiť. Ak zastane prvé auto, musia za ním zastať aj všetky ostatné a tu dochádza ku akumulácii. Ak zarátame aj ľudské reflexy na rozbehnutie, spomalenie na cestách sa zväčšuje.
Rozhodla som sa teda vyriešiť dopravu na Račianskej ulici za súčasnej situácie, bez rozširovania ciest. Zoptimalizovať semafory, dopravné značenia, či použitie rámp pozdĺž Račianskej ulice medzi Peknou cestou a Jarošovou ulicou. Prípadne motivovať ľudí, aby využili túto trasu mimo rannej špičky.
Túto trasu si rozdelím na viacero častí, do ktorých budú pritekať a odtekať autá, zároveň musia spĺňať kapacitné podmienky jednotlivých ciest. Súčet všetkých úsekov nám dá optimálny počet áut, ktoré môžu za hodinu prejsť po tejto trase. Pokračovanie nabudúce ....

V ďalšom príspevku opíšem matematický model problému a bližšie znázorním spomínanú trasu.