Práca v labáku #2

Po niekoľko mesačnom „trápení“ sa pomaly blížim ku koncu svojich meraní v labáku. Prvú časť mojej úlohy, identifikáciu procesu neutralizácie prebiehajúcej v chemickom reaktore, mám úspešne za sebou už od zimného semestra.

alt
Medzičasom došlo v labáku k malým zmenám

Nasledovala, na začiatku by som povedala jednoduchšia časť, a to navrhnúť pre tento chemický reaktor regulátor, ktorý zabezpečí požadovaný cieľ riadenia – neutrálne pH reakčnej zmesi. Veľmi rýchlo som však prišla na to, že to také jednoduché nebude. Prečo? Pretože chemický reaktor, ako aj ostatné reálne procesy, je zložitý systém a preto aj riadenie takéhoto reaktora je komplikované. Môžem povedať, že keď som začínala riadiť, nevedela som kde začať, ako vhodne nastaviť jednotlivé parametre regulátora. Preto som len skúšala. Postupne som si všímala trendy a zistila som, ako asi nastaviť parametre tak, aby som dosiahla čo najlepší priebeh riadenia. Používala som na to svoju schému vytvorenú v SIMULINK- u a skirtp z MATLAB-u s jednotlivými pokusmi. K akému číslu som sa v mojich pokusoch dopracovala? Tých pokusov bolo viac než 50. Veď samozrejme, hneď na začiatku som písala o tom, ako veľmi je táto práca náročná na čas, ale teraz musím podotknúť, že aj na trpezlivosť :P Ale áno, predsa sa mi podarilo nájsť vhodný regulátor, ktorý zabezpečí cieľ riadenia.
alt
Pokus číslo 53: navrhnutý PID regulátor. Modrá čiara zobrazuje riadenú veličinu (pH), prerušovaná čiara žiadanú hodnotu a bodkované čiary pásmo tolerancie.

Aj keď to nešlo hladko a stálo ma to hodiny strávené v labáku, stálo to za to.
Napokon, je to veľmi málo oproti tomu, koľko vecí som sa pri mojej práci naučila. Vyskúšala som si prácu v labáku, kde som pracovala so skutočnými chemickými látkami, pripravovala ich roztoky, kalibrovala senzor a akčné členy.

alt
Kyselina octová

alt
Hydroxid sódny

Stretla som sa s viacerými komplikáciami, ktoré sa nečakane vyskytli pri práci a prinútili ma rozmýšľať a naučiť sa ich riešiť. Ale čo je najdôležitejšie, vyskúšala som si riadenie reálneho procesu – laboratórneho chemického reaktora. Laboratórne cvičenia nás naučia vyskúšať si teóriu nadobudnutú z prednášok, ale až keď vojdeme do labáku, naštartujeme všetko okolo seba, až vtedy zistíme o čom sme sa to učili a pochopíme všetky súvislosti.