V Praze je blaze

Svoju prvú zahraničnú cestu v rámci môjho doktorandského štúdia som absolvoval na Katedre řídicí techniky FEL na ČVUT, v Prahe. Okrem iného som mal možnosť vidieť na akých projektoch naši českí kolegovia pracujú a aké laboratória a procesy majú k dispozícii ich študenti.

Projekt Ball and Hoop je zložený z guličky a vonkajšieho okrúhleho rámu. Cieľom riadenia procesu je rotačným pohybom vonkajšej obruče manipulovať s guličkou.

Nemenej zaujímavý je aj projekt využívajúci fyzikálny jav nazývaný dielektorforéza. Tento jav umožňuje pohybovať časticami, ktoré nie sú elektricky nabité, v neuniformnom elektrickom poli. Toto pole je vytvárané striedavými prúdmi na elektródach a akčným zásahom do procesu pohybu častice je fázový posun týchto prúdov.

Proces riadenia zásobníkov kvapaliny sa svojimi rozmermi a technologickým spracovaním blíži k reálnym chemicko-technologickým procesom v priemysle. Študenti tak majú možnosť nazbierať cenné praktické skúsenosti priamo v škole.

Ďalšou "priemyselnou ukážkou" je aj žonglovací robot s technológiou B&R. Vyhotovenie tohto procesu taktiež verne kopíruje spôsob realizácie riadiacich systémov v praxi. Je to veľká výhoda pre študentov, pretože práca automatizéra teoretickým návrhom riadenia len začína. Toto riadenie treba vedieť aplikovať na reálne zariadenie a vedieť ho nejakým spôsobom "oživiť" a udržovať v prevádzke. K tomu však patrí aspoň minimálny prehľad priemyselného hardéru používaného v praxi.

Študenti majú vo svojich laboratóriach k dispozícii aj menšie procesy, ako je napríklad helikoptéra, inverzné kyvadlo a mnoho iných.

Samozrejme, nesmú chýbať ani dôležité nástroje na výrobu nových procesov a projektov.


Odkaz pre študentov: Aj na našom oddelení IAM na FCHPT, STU máme k dispozícii 3D tlačiarne a prístup k laserovému vyzerávaniu, pomocou ktorého je vyrobené napríklad FLEXY - miestnosť NB666 alebo inverzné kyvadlo - miestnosť NB662, príďte sa akedykoľvek pozrieť. Tieto nástroje sú k dispozícii aj vám, tak sa nehanbite a príďte vytvoriť niečo kreatívne.