Určite každý z vás si nedávno mohol prečítať na internete mnoho článkov o umelej inteligencii Facebooku, kde nastal problém, keď si dvaja boti vytvorili svoj vlastný jazyk, systém skratiek a prestali používať angličtinu.
V skratke išlo o to, že tieto dva boti dostali za úlohu sa dohodnúť, ako si rozdelia predmety, naučili sa pritom komunikovať ako ľudia, avšak neskôr prešli do istej formy vyjednávania, počas ktorej si vytvorili vlastný jazyk, ktorému nikto nedokázal porozumieť.
Len sa na to pozrite:
Bob: I can i i everything else
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to
Bob: you i everything else
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me to me
Vedci nad tým uvažovali, a dospeli k tomu, že opakovanie slovíčok mohlo viesť k tomu, koľko predmetov si bot vezme. Dosť efektívny spôsob na to, aby im stačilo pár skratiek na dohodnutie sa. Avšak toto Facebook nechcel dokázať vytvorením botov, ale chcel, aby sa umelá inteligencia naučila rozprávať s ľudmi. Experiment však dostal mnoho kritiky a tak ho firma stopla.
Pred pár dňami sa na internete objavil ďaľší článok o tom, ako sa umelá inteligencia naučila hrať šach v priebehu pár hodín.
Spoločnosť DeepMind patriaca Alphabet (patrí tam aj Google) sa zaoberá už pár rokov vývojom umelej inteligencie. Ich najnovší softvér poháňaný umelou inteligenciu, AlphaGo, len pred nedávnom vyhral v hre Go s najlepšími hráčmi a teraz opäť oslavujú ďalšiu výhru s novou verziou softvéru AlphaZero.
AlphaZero sa na základe pravidiel hry naučila hrať v priebehu 4 hodín šach lepšie, než všetci najlepší hráči či softvér. Tieto informácie vyplývajú z publikácie inžinierov DeepMind.
Vo vyššie spomínanej práci inžinieri vysvetľujú, ako sa nástupca programu, ktorý ako prvý ovládol hru Go, sám naučil hrať všetky hry na nadľudskej úrovni. Len po ôsmich hodinách dokázal poraziť prvú generáciu programu, ktorá porazila človeka. Po štyroch hodinách tréningu zas neurónová sieť porazila najlepší softvér pre šach, Stockfish. Aby toho nebolo málo, AlphaZero stačili ďalšie dve hodiny, aby porazil najlepší program pre hranie japonského šachu, Elmo.
DeepMind tak má naozaj dôvod oslavovať, keďže ani jedno zo spomenutých nebolo navrhnuté tak, aby bola umelá inteligencia schopná hrať. Jednoducho jej len dali pravidlá a naučila sa to hrať sama. V zápase na 100 partií vyhrala 28, neprehrala ani jednu; 72 stretnutí sa skončilo remízou.
Tak kto si s ňou najbližšie zahrá šach?