Výlet na betonáreň...
...Mojim druhým postom by som sa rád s Vami podelil o moje nadobudnuté zážitky z tohto týždnovéj exkurzií na betonárni v Bratislave. Najprv by som rád upresnil dôvod mojej návštevy na tejto betonárni:
“Čo to má spoločné s mojou témou?”
=> Je viac než dôležité dokonalé poznať všetky procesy potrebné na výrobu daného produktu-betonu na to, aby sme to potom vedeli prepojiť a aplikovať v optimalizovaní dopravných sieti, čo je hlavným cieľom mojej práce.
“Čo je betón?”
BETÓN je základný stavebný materiál, ktorý je hlavnou súčasťou väčšiny stavieb v súčastnosti.
Ako sa taký betón vlastne vyrába???
=> Proces výroby bétonu znie na prvý pohľad veľmi jednoducho, vznikne zmiešaním piatich základných zložiek:
• Kamene
• Cement
• Voda
• Prímesy
• Chemické prísady
Ale nie je to až take simple ako to na prvý pohľad vyzerá, podstatou výroby je nájisť optimálny pomer jednotlivých zložiek (resp. “Nájdenie správnej RECEPTÚRY”) na dosiahnutie požadovanéj kvality. Jednimi zo základných ukazovatľmi kvality sú napriklád pevnosť betónu, obsah vzduchu v betóne, odolnosť voči presakovaniu vody…atď. Určenie optimálneho pomeru zabezpečuje výrobný technológ v spolupráci z tímom laborantov. Ďalším zaujímavým faktom je napriklád maximálne množstvo betónu, síce sa to mení v závislosti od typu betonárni (resp. či je betonáreň modernejšia alebo nie) ale môžeme ju zahrnuť do intervalu 50-60 m3 vyrobeného betónu za hodinu. Prepravu betónu je zabezpečená prostredníctvom autodomiešavačov, ktoré sú taktiež ohraničené určitými elementami a to v prvom rade maximálna povolená hmotnosť prepravovaného materialu (v prepočte na m3 by to nemalo presiahnuť 10m3 na jednu nápravu), po ďalšie je to maximálna doba prepravy a výkladky, tá je ohraničená v intervale od 90-120 minút na jeden naložený autodomiešavač.