Keďže som s mojím projektom zatiaľ len na začiatku, moja aktivita spočíva v zbere informácii. Na úvod si vysvetlíme základné pojmy a siahneme trochu do histórie.
TEMPOMAT, ako je iste všetkým známe, slúži na udržanie nastavenej rýchlosti idúceho motorvého vozidla. Takže šofér môže dať nohu dole z plynového pedála. Využíva sa najmä pri dlhšej jazde po diaľnici, čím sa jazda stáva pre vodiča pohodlnejšia a aj lacnejšia, keďže jazda s tempomatom priaznivo ovplyvňuje ekonomiku jazdy vozidla. Zariadenie však vieme využiť aj v úsekoch s predpísanou rýchlosťou jazdy. Ak sa na vozovke zjaví nejaká prekážka, šofér musí začať manuálne brziť alebo spomaliť.
V roku 1945 si tempomat dal patentovať jeho vynálezca a inžinier Ralph Rowe Teetor, ktorý bol od svojich piatich rokov slepý. Vadilo mu, že jeho právnik, ktorý ho vozil autom, pri rozprávaní spomaľoval, a keď rozprávať prestal, začal zase zrýchľovať. Prvýkrát sa tempomat objavil vo výbave vozidla Chrysler Imperial v roku 1958.
Vylepšený typ tohto systému je ADAPTÍVNY TEMPOMAT (ACC). Vozidlo udržiava nastavenú rýchlosť jazdy, až kým radar vpredu nezaregistruje pomalšie idúce vozidlo. Potom zodpovedajúcim spôsobom zníži rýchlosť. ACC automaticky udržiava zvolený odstup a reguluje rýchlosť jazdy vozidla brzdením alebo ovládaním prívodu paliva cez riadiacu jednotku motora v závislosti od správania vpredu idúceho vozidla. Tento typ tempomatu funguje pomocou mikrovlnného alebo laserového radaru a má aj možnosť výberu programov na udržiavanie vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla.
Ak systém vyhodnotí, že sa prekážka približuje príliš rýchlo a môže dôjsť ku kolízii vozidiel, systém upozorní vodiča, pripraví brzdový systém na intenzívne brzdenie, pritiahne hlavové opierky a sám začne znižovať rýchlosť.
Automatizovaná jazda si vyžaduje, aby všetky časti vozidla fungovali na 100%. Preto sú neustále pod drobnohľadom senzorov, ktoré kontrolujú ich správny chod. Údaje zozbierané z radarových, ultrazvukových a videosenzorových snímačov sa spracujú výkonnými počítačmi a programami, ktoré zaistia, že sa automatizované vozidlá budú pohybovať v premávke bezpečne a úsporne.
Ako vozidlá postupne preberajú viac práce, je nutné, aby dôležité bezpečnostné systémy, ako sú brzdy a riadenie, mali zvýšenú ochranu pred stratou kontroly. Keby jeden zo systémov zlyhal, musí jeho záloha zaistiť maximálnu náhradu.
Prediktívne brzdenie a dopravné zápchy
Najnovšie nemecké štúdie ukázali, že viac ako 72% nárazov do zadnej časti vozidla by sa nikdy nestalo, keby boli všetky vozidlá vybavené prediktívnym systémom núdzového brzdenia. Rovnako môžeme hovoriť aj o zefektívnení dopravnej situácie a znížení dopravných zápch využitím asistenčných systémov. Spomenuté riešenia umožňujú vodičom prísť do cieľa bezpečne a s minimálnym stresom. Pri rýchlostiach do 60 kilometrov za hodinu dokážu udržať vozidlo v jazdnom pruhu, zrýchliť či spomaliť v hustej premávke.
Vyššie bol spomenutý ďalší typ tempomatu - PREDIKTÍVNY TEMPOMAT (PCC) známy aj ako inteligentný adaptívny tempomat (i-ACC). Vozidlo vybavené takýmto tempomatom je schopné predvídať správanie sa vozidiel aj vo vedľajších pruhoch a dokáže prispôsobiť jazdu, aby nedošlo ku kolízii.
Zbiera informácie z dopravnej signalizácie v rámci vozidla a snaží sa znížiť prestoje na brzdových svetlách a spotrebu paliva. Na dosiahnutie tohto cieľa je kontrolný algoritmus optimalizácie, ktorý používa systém krátkeho dosahu radaru a informácie o signále. Prediktívne naplánovaje optimálnu rýchlosť vozidla.
KONTROLNÉ CIELE SÚ:
skorý príchod na zelené svetlo s minimálnym použitím brzdenia, udržiavať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami, a a jazdenie s nastavenou rýchlosťou. Tieto tri príklady simulácie priaznivo poukazujú na spotrebu paliva, úroveň emisií, a skrátenie času na dostavenie sa do zvoleného cieľa.